Πολιτισμός 3
Ας πάρουμε λοιπόν μαζί μας τον ορισμό του πολιτισμού και ας ...μπαρκάρουμε.
Σε ένα οποιοδήποτε πλωτό σκαρί. Πολεμικό, εμπορικό, ψαράδικο, ιστιοπλοϊκό ή μηχανοκίνητο. Αρκεί να έχει πάνω από δυό άτομα πλήρωμα.
Έχουμε την πόλη, το πλοίο.
Έχουμε τους πολίτες, το πλήρωμα.
Έχουμε τον σκοπό, το ταξίδι για ψάρεμα ή μεταφορά εμπορευμάτων ή και απλά τη διασκέδαση.
Έχουμε μια κοινωνία πολιτών, δηλαδή, που πρέπει να επιβιώσει, να συμβιώσει, να διαβιώσει με όσο το δυνατό καλύτερους όρους και να εκπληρώσει τον σκοπό της ύπαρξής της για το κοινό καλό.
Το ότι σας έμπασα στη θάλασσα, δεν είναι συμπτωματικό ή αυθαίρετο γούστο μου.
Ειναι γιατί έχω την πεποίθηση ότι ο πολιτισμός που εφευρέθηκε και εφαρμόσθηκε στις πρώτες κοινωνίες γύρω από τις ακτές της Μεσογείου και κυρίως του 'κλειστού' Αιγαίου είχε ως βάση τις Αρχές και Αξίες που διέπουν τη λειτουργία ενός πλοίου στη θάλασσα. Κι αυτό επειδή ο ζωτικός χώρος της τότε κοινωνίας ήταν κατά κύριο λόγο η θάλασσα.
Το πλοίο είναι η πόλη της οποίας οι πολίτες είναι ασφυκτικά αλληλεξαρτώμενοι.
Για πολλούς λόγους με πρώτο και κύριο το ένστικτο της επιβίωσης.
Όταν ο καπετάνιος πεί 'ΟΛΟ ΔΕΞΙΑ τιμόνι' δεν μπορεί να συσταθεί επιτροπή και να γνωμοδοτήσει επί της ...προτάσεως γιατί απλούστατα το πλοίο θα έχει τρακάρει και θα ταξιδεύει καθέτως προς τον βυθό με ΟΛΟ το πλήρωμα. Έτσι, ο καπετάνιος ΟΣΟ ΚΥΒΕΡΝΑ (για το ταξίδι που τον επέλεξε το πλήρωμα) ΕΧΕΙ ΠΑΝΤΑ ΔΙΚΙΟ. Ακόμα κι όταν έχει άδικο!
Ο Καπετάνιος είναι ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΑ ο μετά το Θεό Προφήτης. Δεν υπάρχει δικαστής, δεν υπάρχει αστυνόμος, δεν υπάρχει παπάς, υπάρχει ΕΝΑΣ, επιλεγμένος από τους υπόλοιπους, αναγνωρισμένος από τους υπόλοιπους ότι θα είναι Ο ΚΑΠΕΤΑΝΙΟΣ.
Με τα δικαιώματα και τις εξουσίες όλων των προαναφερθεισών Θεσμικών Αρχών.
Με δικαίωμα ζωής και θανάτου επί των ...συνεταίρων του.
Αφού, ακόμη και στα κουπιά των πλοίων της εποχής κάθονταν νέοι της κοινωνίας, και όχι σκλάβοι ή μισθοφόροι, κι όλα τα μέλη του πληρώματος ήταν συνέταιροι στο φορτίο με συγκεκριμένο ποσοστό (ακόμα και σήμερα μερικοί νησιώτες εφοπλιστές δίνουν πόντους από τα καράβια στα πληρώματα και μερικοί καϊκτσήδες μερίδιο απ' την ψαριά στους αλιεργάτες-πληρώματα).
Σημ: Γι αυτό οι περισσότεροι θέλουν Φιλιππινέζους και Αιγύπτιους που ΔΕΝ ζητούν μερίδια και πόντους όπως οι Έλληνες...
Ο Καπετάνιος με τα χίλια δικαιώματα, ο απροσπέλαστος στην ιεραρχία της κοινωνίας, όμως, εξαρτάται κι αυτός, όπως και οι υπόλοιποι, και από τον τελευταίο Ναύτη που -ας πούμε- κάνει χρέη οπτήρα (παρατηρεί τα πέριξ μην πέσει σε κανα δέντρο -επιπλέουν και τέτοια μετά τις μπόρες στο Αιγαίο/τα κατεβάζουν τα ποτάμια!) και, ΑΝ ΚΟΙΜΗΘΕΙ στο πόστο του, το πλοίο αύτανδρο με όλη την ιεραρχία του θα πάει να αναπαυθεί στον βυθό.
ΑΛΛΗΛΟΣΕΒΑΣΜΟΣ. Η μαγική λέξη που στο πλοίο ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ από μόνη της γιατί αν δεν ισχύσει τίθεται σε κίνδυνο η επιβίωση, το ζην, της πόλης.
Οι μισοί πρέπει να αναπαύονται για να αναλάβουν ξεκούραστοι τις θέσεις τους στον χειρισμό του πλοίου όταν θα ...αναπαύονται οι άλλοι. Εαν δεν σέβεται κάποιος την ανάγκη ανάπαυσης του άλλου, διακινδυνεύει το ζην ΟΛΩΝ, και το δικό του, βεβαίως.
Όλοι πρέπει να συμμετέχουν στην καθαριότητα του πλοίου. Όχι γιατί είναι ναυτικό βίτσιο η φασίνα αλλά γιατί, άν είναι βρώμικο, δεν θα φανεί η σκουριά ή η σαπίλα που θα γίνει τρύπα. Αν η μηχανή είναι βρώμικη δεν θα φανεί από πού χάνει τα λάδια και κάποια στιγμή θα κολλήσει. Αν επικρατήσει η βρωμιά θα επικρατήσουν και οι αρρώστιες.
Θα κινδυνεύσει το ζην δηλαδή. Γι αυτό φορούν ανοιχτόχρωμα ρούχα οι ναυτικοί. Για να αναγκάζονται να έχουν τον χώρο τους καθαρό και να μη λερώνονται αφού οι ευκολίες καθαρισμού των ρούχων είναι μηδαμινές (τα φορούν και για να φαίνονται αν πέσουν στη θάλασσα). Το 50% της καθημερινής απασχόλησης στο πλοίο αφορά στην καθαριότητα γιατί αυτή είναι ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ για την καλή λειτουργία του υλικού και των ανθρώπων που με τη σειρά τους εξασφαλίζουν το ζην της πλωτής κοινωνίας.
Όλοι πρέπει να κάνουν χρήση του πόσιμου νερού με τρόπο που να εξασφαλίζει την επάρκεια για όλους. Το ίδιο και την τροφή. Αυτά υπάρχουν σε συγκεκριμμένες ποσότητες προϋπολογισμένες για όλους και τυχόν κατάχρηση από οποιονδήποτε επηρεάζει την εξασφάλιση του ζην του συνόλου.
Όποιος διαφωνεί με 'το σύστημα', δεν διανοείται να βάλει βόμβα στο μηχανοστάσιο ή να πει 'κλείνω το δεξί κατάστρωμα και δεν περνάει κανείς' γιατί έτσι το πλοίο θα πάει στον πάτο μαζί με τον βομβιστή ή δεν θα μπορεί να ταξιδέψει.
ΑΛΛΗΛΟΣΕΒΑΣΜΟΣ. Εξακολουθεί να υπάρχει στη θαλασσινή κοινωνία γιατί το πλαίσιο στο οποίο οι πολίτες τους ζουν, συμβιώνουν και διαβιώνουν, μπορεί να απόκτησε κουπιά, μετά πανιά, μετά τροχούς, μετά καζάνια και σήμερα αεριοστρόβιλους αλλά, έμεινε ίδιο και περιορισμένο στις εκάστοτε διαστάσεις μιας μοναχικής πολιτείας στο απέραντο της θάλασσας.
Εμείς εδώ έξω; Το καράβι έχει ήδη βουλιάξει, κολυμπάμε κατά μόνας βουλιάζοντας τον διπλανό μας για να κρατηθούμε στην επιφάνεια, κρατιόμαστε απ' τα μαλλιά μας μόνοι, παγωμένοι, ημιθανείς, αρνούμενοι να δούμε ακόμη και το πλοίο που μπορεί να μας σώσει.
Πήξαμε στους -ισμούς και στις φιλοσοφικές αναλύσεις περι τάξεων βασισμένες σε θεωρίες σοφών ανθρώπων που τις κατέθεσαν με τα δεδομένα της εποχής τους, κι είναι σαν να πίνουμε θαλασσινό νερό για να ξεδιψάσουμε. Καίμε τα σωθικά μας.
Παράκληση. Ικεσία.
Εσείς οι νέοτεροι. Ψάξτε το λίγο πιό κοινωνικά το θέμα. Πολύς εγωισμός και αυθεντία ξεχειλίζει απ΄τα λόγια σας με όρους που πάλιωσαν πια.
Εσείς οι παλιότεροι. Στείλτε τα παιδιά σας στη θάλασσα. Σε οποιαδήποτε δραστηριότητα σε σκάφη με πάνω από δύο άτομα πλήρωμα. Θα γίνουν καλύτεροι πολίτες. Θα μάθουν να σέβονται τον διπλανό τους. Θα μάθουν να δίνουν το χέρι τους να βοηθήσουν και δεν θα ντρέπονται ν' απλώσουν το δικό τους για να βοηθηθούν. Θα μάθουν να γίνονται καπετάνιοι και θα μάθουν να επιλέγουν και να σέβονται τον καπετάνιο τους. Και θα έχουν να προτείνουν πολλά για το κοινό καλό.
Οι δικές μου οι προτάσεις είναι πια αναξιόπιστες.
Όπως όλης της γενιάς μου θαρρώ.
Γιατί την ...κάτσαμε τη βάρκα.
έπονται κάποιες σκέψεις για τη θητεία
Labels: Διαπιστευτήρια κείμενα
48 Comments:
Δεν έχω διαβάσει κάτι καλύτερο τα τελευταία χρόνια στο ίντερνετ. Πόσο συγκροτημένο, πόσο αληθινό!
Θα το εκτυπώσω και θα το κολλήσω πάνω από το κεφάλι μου πράγμα που δεν έχω κάνει ούτε με το πιο αγαπημένο μου ποίημα.
Προσωπικά σ' ευχαριστώ πολύ. Μου είναι πολύ πολύ χρήσιμο.
Θα το κάνω εγώ με το πιό αγαπημένο ποίημά σου! :)
Με ευχαριστεί το 'χρήσιμο'. Τα άλλα μου προκαλούν αμηχανία!
Είναι "Η Μαρίνα των βράχων" Του Ελύτη. :)
Καλό βράδυ Κωστή μου.
Η Θάλασσα είναι δύσκολο πράμα καπετάν ημίαιμε γι' αυτό και κάνει καλό ξεσκαρτάρισμα, δε συμφωνείς;
Τους καλούς τους κάνει καλύτερους, και τους κακούς χειρότερους...
Βάκρες, πλοία και μπάνιο χειμωνιάτικα;
Τώρα, θα μου πεις, πού είναι ο Χειμώνας; ΕΙΔΗΣΗ! Χιόνισε στη Φλώρινα, Παρασκευή βράδυ κι έκλεισε ο δρόμος στο Βίτσι! ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ!
Ελένη, το' λαβα. :)
Χαμένο κορμί (κγμτο ψευδώνυμο!), δύσκολο πράμα, όντως. Σαν τη συμβίωση ανθρώπων... Τους χειρότερους τους ξεβράζει στη στεριά, όμως.
Diastimata, και στην κορφή κανέλλα!
:)
Δε νομίζω ότι παίρνοντας ένα λαό από τη θάλασσα και βάζοντάς τον στη στεριά, μπορείς να κρατήσεις τις ίδιες ισορροπίες.
Η θάλασσα είναι πλανεύτρα, και θέλει σκληρούς άνδρες να την αρμενίσουν. Εκεί ο καθένας διαλέγει και ξέρει το ρόλο του για αυτό και υπακούει. Μόνο όσοι έχουν τα κότσια γίνονται καπετάνιοι.
Στη στεριά είναι αλλιώς τα πράματα. Τα πόδια όλων πατάνε γερά και όλοι μονομιάς θέλουν να γίνουν καπετάνιοι. Κάποιοι θα γίνουν, αλλά οι ανταρσίες πληθαίνουν επίσης. Στη στεριά ο άνθρωπος ξεχνάει εύκολα. Για αυτό και βουλιάζουμε.
χμ... i ll sleep over it.
και βίρα τις αγκυρες λοιπόν!
Θα βαλω τα κλαματα.Εγραψα μια πληρη,επμεριστατωμενη απαντηση και την εχασα γιατι ειμαι σε μια κωλοdial up συνδεση.Δεν αντεχω τωρα.Μονο ενα σημειο.Εγω στη θαλασσα βλεπω το πιο συχνα γαιδουρια και μονο με το κανοκυαλι μπορει να πεσω πανω σε κανεναν που εχει μεσα του πραγματικα την εννοια της ναυτοσυνης.Εισαι πολυ καλος ανθρωπος και ανθρωπος της προσφορας και της αυτοθυσιας φιλε μου.Γιαυτο τα βλεπεις ετσι τα πραγματα.Θα σ ακολουθουσα στα τυφλα στο καραβι.Εγω εσενα.Αλλα με το σκεπτικο διαφωνω πληρως.Αν εχω συνδεση της προκοπης αυριο θα κατσω να το ξαναγραψω.Να σαι καλα.
Θα συμφωνήσω με τον προλαλήσαντα(sic). Τα ίδια λέω κι εγώ σε φίλους ( και μεγαλύτερούς μου μάλιστα) με παιδιά στην εφηβεία που τα κόβω για πολύ καλομαθημένα. " Κουζίνα που χρειάζεται στα παιδάκια σας! Στείλτε τα ένα καλοκαίρι στην κουζίνα να μάθουν τί σημαίνει συλλογική εργασία".
Στις κουζίνες που στη διοίκηση μοιάζουν εξαιρετικά με τη διοίκηση των πλοίων, γνώρισα κυρίως καθάρματα. Ο σεβασμός αναπτυσσόταν αφενός από την ικανότητα--αυτο είναι αληθές αλλά αφετέρου από την δυνατότητα που μπορεί να είχες ως αρχιμάγειρας να φερθείς πολύ σκληρά. Οπότε μάλλον προς δέος το κόβω εγώ.
Σε τέτοιους χώρους μαθαίνει κανείς κυρίως πειθαρχία. Μαθαίνει να παίζει καλά σύμφωνα με τους όρους κι ως εκ τούτου μαθαίνει και να τους παραβαίνει και να "κλέβει" το σύστημα. Αλλά αλληλοσεβασμό μαθαίνεις μόνο στην ανοιχτή κοινωνία, όχι στα κλειστά συστήματα με την σφιχτή δομή στην ιεραρχία.
Αυτό πιστευω τουλάχιστον. :-)
εξαρτάται από που αντικρύζει κανείς την ποίηση είπε ο ποιητής.
" εγώ, την αντίκρυσα από καταμεσίς της θάλασσας..."
Κι' εσείς.
Καλή σας ημέρα.
Καιρέ, Γιώργο, -και Αθήναιε- στα "διαπιστευτήρια κείμενα" υπάρχει ένα που έχει τίτλο 'Ναυτοσύνη made in Greece'. Αν δεν σου κάνει κόπο και το διαβάσεις, θα δείς πώς βλέπω κι εγώ αυτούς που κυκλοφορούν σήμερα στις Ελληνικές θάλασσες.
Αλλά, αυτό νομίζω είναι ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ του αποπολιτισμού της Ελληνικής κοινωνίας για χίλιους δυό λόγους που δεν χωράνε σ' ένα ποστ. Όντως οι μεγαλύτεροι τσοπάνηδες κυκλοφορούν στη θάλασσα.
Γιατί;
Γιατί έχουμε βάλει τη στεριά στη θάλασσα αντί να βάλουμε τη θάλασσα στη στεριά.
Γιατί θεωρούμε ότι 'ιστιοπλοΐα' ή οποιαδήποτε θαλασσινή δραστηριότητα είναι πολυτέλεια που πρέπει να φορολογείται απαγορευτικά.
Γιατί θεωρούμε ότι οι Όμιλοι πρέπει να βγάζουν μόνο πρωταθλητές για να απολαμβάνουμε τις επιχορηγήσεις.
Γιατί οι παλιοί καπετάνιοι εφοπλιστές (με τα καλά τους και τα κακά τους) στέλνουν τα παιδιά τους στα Ελβετικά Κολλέγια Management αντί να τα μπαρκάρουν, κι όταν αυτά πάρουν τη θέση τους ασχολούνται μόνο με το κέρδος.
Γιατί τις Σχολές Εμπορικού Ναυτικού τις έχουμε μετατρέψει σε άσυλα.
Γιατί, γιατί, γιατί.
Γι αυτό ανέφερα το πώς -κατά τη γνώμη μου- δημιουργήθηκε το πρώτο σύστημα κοινωνικής οργάνωσης και πού πρέπει να αναζητήσουμε ιδέες για να βελτιώσουμε τον παρόντα πολιτισμό μας υπενθυμίζοντας τα δικαιώματα, τα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις καθ' ενός που θέλει να είναι πολίτης.
Την 'έξοδο' στη θάλασσα την προτείνω ως το μόνο 'προγυμναστήριο πολιτών' που δεν μπορεί να παρεξηγηθεί δικαίως ή αδίκως για χίλιους λόγους όπως τα Κατηχητικά, οι πρόσκοποι, οι κομματικές νεολαίες κλπ.
Για τους τόπους που δεν έχουν θάλασσα ή λίμνη στον ορίζοντά τους
προτείνω να στρέψουν τη νεολαία στους παραδοσιακούς χορούς που κουβαλούν μέσα τους όλους τους αρχέγονους κώδικες πολιτισμού του τόπου. Αλλά αυτό είναι άλλη μεγάλη κουβέντα.
Τέλος, είναι φυσικό, στα στενά όρια του ποστ να παρατίθενται περιληπτικά οι απόψεις με αποτέλεσμα να φαίνονται εξιδανικευμένες και απόλυτες.
Όπως και ο καταθέτων αυτές...
Μη μου δημιουργείτε αμηχανία με καλλωπιστικά επίθετα. :)
Αθήναιε, γράφεις
'αλλά αλληλοσεβασμό μαθαίνεις μόνο στην ανοιχτή κοινωνία'
μόνο που η 'ανοιχτή' κοινωνία αποτελείται από κλειστά καβούκια, ατομικά φρούρια εγωισμού και ματαιοδοξίας.
Για μένα, ο αλληλοσεβασμός εμπεριέχει ως θεμέλιά του τις έννοιες της αυτοπειθαρχίας και της πειθαρχίας που, στο όνομα μιας εικονικής προοδευτικότητας τις έχουμε ταυτίσει με ολοκληρωτικά ή 'κλειστά' συστήματα.
Κατουρημένη ποδιά (!)
Μπορείς να πάρεις, όμως, ιδέες για να 'επιμορφώσεις' τους στεριανούς αντί να πριμοδοτείς τη χουλιγκανοποίηση στα πέταλα των γηπέδων.
Με καλύπτουν τα γραφόμενά σου και τα δικά μου κατατίθενται στην κατεύθυνση του κάτι πρέπει να κάνουμε.
allmylife, πάντα ευγενική και τρυφερή. Πάντως, 'ρεαλιστικά' ήθελα να γραφτούν τα πράγματα, 'ρομαντικά' σας φάνηκαν, ε; Προσπάθησα, όμως. Καλημέρα! :)
Ρεαλιστικά μου φάνηκαν,
μέσα από την δική σας ματιά.
Καθαρά και αιτιολογημένα,
συγκροτημένα και ψύχραιμα.
Ορίστε, Ημίαιμε αυτό εννοώ...
και δεν είμαι πάντα ευγενική και τρυφερή...
Οταν θυμώνω, γίνομαι σαν τις γάτες μου!!!
Φταίει η "μουσούδα" σας όμως...
(την Καλημέρα μου στην "καθαρόαιμή σας)
και για τα "διαπιστευτήρια",
εγγονή Καπετάνιου,
κόρη Καπετάνιου της σχολής του βασιλικού - τότε - ναυτικού,
από 3 νησιά έλκουσα την καταγωγή,
Ε.Λ.
Τιμή μου και χαρά μου!
Για καλό ήταν το σχόλιό μου, πάντως!
:)))
This comment has been removed by a blog administrator.
...ναι αλλά η "θάλασσα" δεν αποτελείται από άλλα πλοία;
Κι ο κάθε άνθρωπος, δεν είναι κι αυτός ένα καράβι;...
Συμφωνώ με τον "καιρό" - με όσα τού επέτρεψε να γράψει η σύνδεσή του. Να συμπληρώσω όμως οτι σε αυτά που γράφεις πιάνω την εκπομπή ενός άλλου "βαθέος μήνυματος": η Ελλάδα πρέπει να επιστρέψει στη θάλασσα - την πραγματική εννοώ. Έπαιξε τεράστιο ρόλο σε όλους τους μεγάλους πολιτισμούς που αναπτύχθηκαν στην περιοχή μας - και αντίστροφα : παραμένει το κέντρο γύρω από το οποίο μπορεί ν'αναπτυχθεί κάθε διάσταση πολιτισμού στην Ελλάδα - στο μέλλον. Είναι η "μοίρα" μας - και την αρνούμαστε, οι ανόητοι...
(Τα λέει αυτά ένα "παιδί της πόλης", που κατάγεται από την ορεινή, βαλκανική Ελλάδα. Αλλά μήπως κι ο Μπρωντέλ στην "ιστορία της Μεσογείου" δεν ξεκινάει, λέγοντας οτι οι άνθρωποι της Μεσογείου κατέβηκαν από τα βουνά τριγύρω της; Δημιούργησαν όμως την ιστορία της...)
ΑΛΛΗΛΟΣΕΒΑΣΜΟΣ
Η μαγική λέξη, γενικώς...
Φιλώ σας οικογενειακώς
Μαυροπρόβατε, χαίρε.
Ναι, η θάλασσα έχει και άλλα καράβια. Αλλά σε κάθε καράβι επικρατούν οι ίδιες -πάνω κάτω- αρχές (ιεραρχία, καθήκοντα, υποχρεώσεις, αλληλεξάρτηση) που εξσφαλίζουν την κατά το δυνατό ομαλή λειτουργία τους για να φέρουν σε πέρας αυτό που ανέλαβαν.
Αυτό το αναφέρω ως βασική μορφή πολιτισμού (συστήματος κοινωνικής οργάνωσης) που λειτουργεί για αιώνες χωρίς να έχει επηρεαστεί από διάφορους άλλους '-ισμους' (ίδιες αρχές -μέσες άκρες- ισχύουν πια παγκοσμίως στα πλοία).
Και λειτουργεί γιατί κατά τη γνώμη μου το άτομο 'εξαναγκάζεται' από το πλαίσιο στο οποίο ζεί να συλλειτουργεί και να συμβιώνει σεβόμενος τα δικαιώματα του διπλανού του και απαιτώντας τα δικά του να είναι σεβαστά.
Η στροφή στη θάλασσα είναι μια πρόταση κοινωνικής αυτοκριτικής και επανεξέτασης των φανατ-ισμών που έχουν κυριαρχήσει στη στεριά.
Είναι μια πρόταση για να ξαναβρούμε τον πυρήνα του πολιτισμού και από κεί και πέρα να τον 'ντύσουμε με όποιον άλλον -ισμό ταιριάζει στον καθένα να τον προωθεί για το κοινό καλό.
Είναι μια πρόταση.
Το άλλο που πολύ σωστά θίγεις αλλά δεν το πολυανέπτυξα γιατί θα μας πάει αλλού είναι το μέλλον μας σε σχέση με τη θάλασσα. Εκεί έχουμε αφεθεί να το προδιαγράψουν άλλοι...
Εκείνο που με ενδιαφέρει πάντως είναι αν συμφωνείτε με τον βασικό ορισμό του 'πολιτισμού' έτσι όπως λίγο πρωτόγονα τον υπέθεσα ώστε όταν μιλούμε γι αυτόν να έχουμε μια κοινή βάση.
Ίσως η αγάπη μου για τη θάλασσα να σας ξεστράτησε την προσοχή από το συγκεκριμμένο σημείο... :)
Νίνα μου, αλληλοσεβασμός. Είναι η λέξη κλειδί που κατέφυγα στον πολιτισμό του πλοίου για να της δώσω ένα σχήμα αντιληπτό στους συνομιλητές. Αλληλοσεβασμός. Αναγκαστικός από τα ίδια μας τα βασικά ένστικτα.
Να σας παρει ο διαβολος εισαστε πολύ συγκινητικοι.Καπετανιε το εννοω αυτό που ειπα για σενα.Δεν κανω κομπλιμεντα,η γλωσσα μου τσουζει.Ελεγα λοιπον,ότι ΕΝΑΣ μπορει να αποφασιζει μονο στο στρατο και στην αστυνομια.Στην πολιτεια δεν είναι ΧΡΗΣΙΜΟ.Για την πολιτεια δεν είναι.Γιατι η πολιτεια δεν αντιμετωπιζει ποτε συνθηκες πνιγομαστε ΤΩΡΑ.Όπως επισημανε σωστα ο κατρουλής,στη θαλασσα κινδυνευεις ΚΑΘΕ στιγμη.Στη στερια σχεδον ποτε.Δεν εχουμε λοιπον την ΑΙΣΘΗΣΗ του χανομαστε-και σχεδον ποτε δεν χανομαστε σαν συντεταγμενες ομαδες-ώστε να εχουμε την ΑΝΑΓΚΗ ενός αρχηγου,ενός αγελαρχη με ΑΠΟΛΥΤΕΣ εξουσιες εστω και για μια μερα.Αντιθετα,οι απολυτες εξουσιες είναι ενδειξη ΕΛΛΕΙΨΗΣ πολιτισμου.Γιατι υποβαθμιζουν και προσβαλλουν τη δυνατοτητα και την ικανοτητα των συμπολιτων να συμμετεχουν στις αποφασεις.Κυριως τις σοβαρες.
Προσεχτε,μιλαω για τι είναι πολιτισμος κατά τη γνωμη μου,όχι ποιος είναι ο τροπος διαχειρησης αυτου του πολιτισμου.Εχει τεραστια διαφορα.Μη μου πει δηλαδη κανεις,ναι,αλλα το πληθος είναι ανικανο να αποφασισει και πώς θα μαζευτουμε ολοι να αποφασισουμε αν μας την πεσουν οι Πετσενεκοι..Μιλαω για το δεον εσται.Μετα,αμα με αντεχετε ακομα εχω και προταση για το κυβερναν.
Πολιτισμος,λοιπον είναι ο ΣΕΒΑΣΜΟΣ,όπως ειπε και ο οικοδεσποτης.Συμφωνω.Πολύ παρεξηγημενη εννοια..Εγω θεωρω σεβασμο να δινεις το δικαιωμα σε καθεναν να λεει τη γνωμη του,και εννοω σε ΚΑΘΕΝΑΝ.Όχι από καθηκον αλλα από σεβασμο στο ΔΙΚΑΙΩΜΑ του να το κανει.Σιγουρα απεχουμε πολύ σαν κοινωνια από αυτό το σταδιο.
Πώς θα κανεις ΧΡΗΣΙΜΗ τη γνωμη του καθενος;Πώς δηλαδη δεν θα λεει τις απιστευτες μαλακιες από αποψη σοβαροτητας και ασχετοσυνης όχι από αποψη διαφορετικοτητας κάθε φορα;Χρειαζεσαι Παιδεια.Εννοω ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ.Από το σπιτι μεχρι το τελος της ζωης.Και τι χρειαζεται να περιλαμβανει αυτή για να είναι χρησιμη για τα ατομα και το συνολο;Καλλιεργεια της εννοιας του αυτοσεβασμου-που λεει κι ο καπετανιος-,του σεβασμου αυτου που είναι ο διπλανος-γιατι ξερω πολλους που εχουν μονο αυτοσεβασμο και αλλους που σεβονται το διπλανο περισσοτερο από τον εαυτο τους-,του σεβασμου αυτου του κοσμου που μας περιβαλλει,γιατι απ τον αερα εξαρτιομαστε και από τα χορταρακια,και της εννοιας της ΑΓΑΠΗΣ για όλα αυτά.Γιατι ο σεβασμος μπορει να είναι και γερμανικης φυσης.Που εχει την εννοια της πειθαρχι;ας στη ΧΡΗΣΙΜΟΤΗΤΑ,αλλα μολις ερθει στην πλατεια Συνταγματος πεταει το πλαστικο μπουκαλι κι αυτος στο δρομο,γιατι δεν εχει από πανω του ουτε τον αστυνομο ουτε τον συμπολιτη του που θα τον ξεφτυλισει.Το εχω δει κατά κορον.
Μ αυτά τα στοιχεια εχουμε ένα μινιμουμ επιπεδο ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ της ομαδας να μπορει να συνεννοειται και των μελων της να μπορουν να συναποφασιζουν.Γιατι πολιτισμος είναι ακριβως το επιπεδο,που οι ανθρωποι μπορουν να συναποφασιζουν για τα κοινα με γνωμωνα το κοινο συμφερον.ΟΛΩΝ.Γιατι ξερω τα γερμανικα,σουηδικα,αγγλικα,δανεζικα,νορβηγικα χωρια και κωμοπολεις οπου οι ανθρωποι είναι ετσι ακριβως για τη μικροκοινωνια τους.Πολιτισμενοι απολυτως.Αλλα είναι οι ιδιοι που τον ιδιο πολιτισμο δεν τον επιφυλλασσουν για τον μαυρο και τον Πακιστανο και τον Ινδο.Γιατι επαιρονται για το δικο τους επιπεδο,χωρις καμια αγαπη και κατανοηση για τα ηθη,τα εθιμα και τον πολιτισμο των αλλων.Αναγνωριζουν μονο ο,τι τους μοιαζει,σαν τα ζωα.Γιαυτο ως κονκισταδορος παει και σφαζει τους Ινκας,ως εμπορας παει και σφαζει τους Αβοριγινες,ως αποικος παει και σφαζει τους Ινδιανους,ως εξερευνητης παει και σφαζει τους Ζουλου και τους Νουμπα,,ως Νεοδυτικος παει και μπομπαρδιζει οποια χωρα δεν του γουσταρει στα συμφεροντα του,πουλωντας το παραμυθι στους υπηκοους του ότι οι αλλοι είναι απολιτιστοι.Και οι υπηκοοι το πιστευουν.Γιατι στη μικροκοινωνια τους είναι ετσι όπως περιγραφει τους πολιτισμενους ο οικοδεσποτης.Αλλα μονο για παρτη τους.Ε αυτος δεν είναι πολιτισμος.
Δεν φτανει,επομενως μια μικροκοινωνια για να εχουμε πολιτισμο.Εχουμε μονο αν ΟΛΟΣ ο κοσμος είναι πολιτισμενος.Μονο αν υπαρχει πανανθρωπινη συνειδηση του σεβασμου και της αγαπης γιαυτον τον ρημαδι τον κοσμο.Ο ανθρωπος όμως είναι ένα ζωο υπο διαμορφωση.Πολύ καινουργιο.Ακομα προσπαθει να ισορροπησει ο εγκεφαλος του με τα συναισθηματα ωστε,να γνωριστουν,να αναγνωριστουν και να ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΤΟΥΝ.Και σ αυτό το πλαισιο εχει χασει το μπουσουλα από τον υπερπληθυσμο και την ανωνυμια.Από την κυριαρχια των πιο αρπαχτικων επι των εξημερωμενων.Ο πολιτισμος λοιπον είναι ισως ευκολοτερο να οριστει από το να ΚΑΤΑΚΤΗΘΕΙ.Γιατι αν ξεσπασει καμια επανασταση των φτωχων και των καταπιεσμενων κατά της διεθνους αλητειας που εξαγριωνει τον κοσμο,αντι να τον εξημερωνει,εγω θα ειμαι με τους εξεγερμενους.Θα ειμαι πολιτισμενος τοτε ή απολιτιστος;
Και συγνωμη για τη σεντονιαδα,ειλικρινα.Αλλα το θεμα,που εβαλες είναι το ωραιοτερο που μποορει να βελει ανθρωπος.Μπραβο σου.Να εισαι παντα καλα.
Αυτός δεν είναι 'Καιρός', είναι 'Λαίλαψ'!
Καπετάνιε, με όλη τη σημασία της λέξης, σηκώνεις τσουνάμια.
Μαζί σου σε όλα αυτά που λες. Αλλά ρε γαμώ το, ΠΡΙΝ φτάσουμε στα πολύ σωστά και άγρια, προσπάθησα να βρώ τον ορισμό που λες ότι είναι εύκολος, πιό εύκολος από τη διαχείριση. Και πήγα σ' ένα πλαίσο για να στηρίξω την άποψή μου ότι ως λέξη 'πολιτισμός είναι σύστημα κοινωνικής οργάνωσης' (civilization) και όχι καλλιέργεια (culture).
Από εκεί και πέρα, συμφωνώ. Ο ένας πολιτισμός δεν ταιριάζει στον άλλον, για 'τα μας' έχουμε διαφορετική άποψη από τον για 'τους άλλους', μεταξύ τους οι πολιτισμοί σφάζονται, αλλά,
ΘΑ ΟΡΙΣΟΥΜΕ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ;
Έχει καμμιά αλήθεια αυτό που εγώ σκέφτομαι σαν ορισμό
"'το σύστημα με βάση το οποίο αριθμός ανεξάρτητων μεμονωμένων ατόμων γίνονται αλληλεξαρτημένοι πολίτες με συγκεκριμμένα καθήκοντα, συγκεκριμένες υποχρεώσεις και συγκεκριμμένα δικαιώματα με σκοπό την εξασφάλιση της κοινωνίας από εξωτερικούς κινδύνους, τη διασφάλιση της ομαλής συμβίωσης και την επίτευξη καλύτερων συνθηκών διαβίωσης'"
από αυτό που σκέφτονται οι άλλοι;
Αυτό σαν κοινή βάση γιατί ενυπάρχει ως κορμός, μου φαίνεται, σε κάθε άλλο '-ισμό' που τον ντύνει κατά το γούστο του, άσχετο αν τα φανταχτερά τους ρούχα έχουν γίνει πια τσόλια από τα μποφόρια της κατανάλωσης.
Κι έχω κι εγώ να λέω... :))
Δηλαδή, όσοι δεν εχουμε κάνει στη θάλασσα δεν ξέρουμε από αλληλοσεβασμό και συλλογική ζωή και δραστηριότητα; Κι εμείς που ξέρουμε; Πού τα μάθαμε;
Δεν αμφισβητώ βέβαια αυτά που υποστηρίζεις. Απλώς θεωρώ πως σχολεία συμπεριφοράς σε συλλογικότητες και μαθήματα πολιτισμού παραδιδονται και αλλού.
Μου άρεσε η διάκριση culture και civilazation - καλλιέργειας και πολιτισμού. Αλλά είναι αλληλοσυμπληρούμενα και αλληλεπιδρώμενα νομίζω.
Λοιπον,πλενοντας τα υπολοιπα πιατομαχαιροπηρουνα του παρτυ απαντω,οτι αυτο που θες να ορισουμε σαν πολιτισμο ειναι η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ του πολιτισμου.Ο τροπος δηλαδη,που θα συμπεριφερθει μια κοινωνια.Αυτο λεγεται ΠΟΛΙΤΙΚΗ.Πολιτισμος ειναι η νοοτροπια,η καλλιεργεια,η μορφωση(εκ του μορφωματος).Το ΤΙ θα κανουμε για να πορευτουμε ειναι πολιτικη.Εμ,αμα περνας με 40 μιλια στα 10 μετρα απο ενα ιστιοπλοικο με το ταχυπλοο σου και στα τετοια σου,η πολιτικη ειναι ματαια.Πολιτισμος με το κνουτο δεν γινεται.Αλλα,εσυ που εισαι ο διευθυντης εδω για τι ηθελες να μιλησουμε.Για την πολιτικη ή για τον πολιτισμο.
Αντε και εχουν γαργιασει τα χερια μου απο τα κωλοαπορρυπαντικα.Οχι,γαντια δεν με βολευουν.
Krot, μα τη θάλασσα την προτείνω ως πεδίο/πρόταση.
Αφού παραδίδονται μαθήματα πολιτισμού και αλλού, ονόμασέ τα ως πρόταση.
Καιρός, εγώ ακριβώς αυτό που λες 'πολιτική' εκτιμώ ότι είναι ο 'πολιτισμός'.
Γιατί τα σε -ίζω,-ισμός, είναι διαδικασίας σημαντικά. Είναι πώς φτιάχνεται το μόρφωμα, η νοοτροπία, η προδιαγραφή των όρων συμβίωσης Από εκεί και πέρα έρχεται η 'καλλιέργεια' που μπορεί και να την πείς πολιτική.
Αυτοί οι πρωτογενείς όροι (αρχές, κανόνες, διαδικασία αποδοχής τους) είναι πιο έυκολο να περάσουν σε νεαρή ηλικία και εγώ προτείνω ένα πεδίο στο οποίο η διαδικασία διευκολύνεται από το πλαίσιο (το πλωτό και τη φύση). Υπάρχουν και άλλα "προπονητήρια 'πολιτισμού' (με τη δική μου ερμηνεία της λέξης, τα οποία, όμως κατευθύνουν τους νέους σε συστήματα πολιτισμού (κοινωνικής οργάνωσης) που εγώ απεχθάνομαι(π.χ. κατηχητικά).
Επειδή παρακολουθώ και τις συζητήσεις στα άλλα μπλογκς, νομίζω ότι οι παραινέσεις σου προς τους διερωτώμενους για τη θητεία νεότερους κινούνται στην κατεύθυνση αυτών που προσπαθώ να καταθέσω εδώ -μάλλον ανεπιτυχώς, αλλά το παλεύω και όλο μου ξεφεύγετε-.
Ανασυνθέτω λοιπόν:
Εσύ λες 'Πολιτισμος ειναι η νοοτροπια,η καλλιεργεια,η μορφωση(εκ του μορφωματος) των πολιτών' Αυτό εγώ εκτιμώ ως Κουλτούρα
Εγώ λέω 'Πολιτισμός είναι το σύστημα αξιών που διαμορφώνει μεμονωμένα άτομα σε πολίτες' Αυτό εσύ εκτιμάς ότι είναι Κουλτούρα.
Συμφωνούμε τουλάχιστον στο πού διαφωνούμε;
Και, βεβαίως, μη φουρτουνιάζεις γιατί χαλάσαν τα χεράκια σου. Να τα διαβάζουν οι Αλογοσκούφηδες που νομίζουν ότι όποιος έχει σκάφος, ζεί και απολαμβάνει συνθήκες πολυτέλειας ...Λάτση. Και οι τσοπάνηδες νεοθαλασσινοί Έλληνες που τα παίρνουν ως τεκμήριο ανώτερης κοινωνικής τάξης.
Οι απολίτιστοι! (με τη δική μου έννοια... :) )
Καπετάνιε συμφωνώ απόλυτα. Το έχω εφαρμόσει με το γιο μου από μικρή ηλικία και δεν το έχω μετανοιώσει καθόλου. Συμφωνώ και με τον Αθήναιο, για τη συλλογική δουλειά οπουδήποτε, κάνει θαύματα στα παιδιά. Αλλά καπετάνιε μου, για να γίνει αυτό πρέπει και ο γονιός να μη θεωρεί το παιδί του οικόπεδο. Θα πρέπει να ξέρει ότι το παιδί του έχει προορισμό να ανοίξει τα φτερά του και να τον κοντράρει γιατί θα έχει αποκτήσει ικανότητες, δεξιότητες και αυτοπεποίθηση. Αυτό καπετάνιε μου ο γονιός θα πρέπει να είναι ώριμος να το δεχτεί και πολύ περισσότερο να το χαρεί και να το απολαύσει. Άρα, από εμάς και τους κρυμμένους δεσποτισμούς μας ξεκινούν όλα. Την καλημέρα μου, και πάντα τέτοια εμπράγματη σοφία ( και όχι μόνο )
Φίλε Ημίαιμε, θα προσθέσω μερικές σκόρπιες σκέψεις.
Για να βάλω στο παιχνίδι και τους βουνίσιους, ο συμπατριώτης μου Μεσσήνιος, ο Νικηταράς ο τουρκοφάγος που δεν έπαιρνε λάφυρα και τον ενδιέφερε μόνο η λευτεριά της πατρίδας, δίδασκε πολιτισμό. Και δεν είχε σχέση με τη θάλασσα, πιθανόν και με το νερό.
Κάποιος συνσχολιαστής έγραψε "Μόνο όσοι έχουν τα κότσια γίνονται καπετάνιοι". Μπα, να υποθέσω ότι όσοι ανώτεροι αξιωματικοί του ναυτικού υπηρέτησαν τη Χούντα ενάντια στον όρκο τους δεν είχαν κότσια ή δεν ήταν καπετάνιοι;
Και καράβια θα είχαν διοικήσει, και θεοί θα ήταν πάνω στο πλοίο. Οταν τους δώθηκε η ευκαιρία να πουν το μεγάλο ναι ή το μεγάλο όχι, λειτούργησε το "ένστικτο της επιβίωσης" και προσκύνησαν. Δεν τους είπε τίποτα η φωνή άλλου μεγάλου του '21 "φωτιά και τσεκούρι στους προσκυνημένους". Το ότι μετά δεν υπέστησαν καμμία τιμωρία (δικαστές, στρατός, ναυτικό και αεροπορία) αλλά συνέχισαν τις καριέρες τους σφυρίζοντας αδιάφορα, δίδαξε τους νεότερους ότι για να πας μπροστά πρέπει να παραβιάζεις βασικές αρχές. Εξαιρέσεις όπως του Ναυάρχου Παππά έστειλαν το μύνημα ότι Κολωκοτρώνηδες και Νικηταράδες είναι είδος εν ανεπαρκεία.
Ας αναφέρω μερικά παραδείγματα που ο ορισμός του Ημίαιμου για τον πολιτισμό παραβιάζεται ασύστολα απο τους νεοέλληνες (μελαμψές φυλές κοντοπόδαρες που λέει και ο Νίονιος).
* Καταστροφή του περιβάλλοντος. Χρησιμοποιούμε τη γή και τη θάλασσα ως απόπατο. Είναι τόσο μεγάλο το θράσος, που λειτουργούν χωματερές δίπλα σε ποτάμια και λίμνες.
* Το σύστημα της ελληνικής γραφειοκρατίας παραβιάζει κάθε έννοια πολιτισμού και σίγουρα ξεσκίζει τον ορισμό του Ημίαιμου.
* Η απόλυτη περιφρόνηση απέναντι στα άτομα με ειδικές ανάγκες (πάει η ομαλή συμβίωση και η επίτευξη καλύτερων συνθηκών διαβίωσης)
* Η στυγνή εκμετάλλευση στρωμάτων του πλυθυσμού που δεν μπορούν να αμυνθούν. Στην Ελλάδα του 2007 αναβιώνει το σύστημα των μαυραγοριτών της κατοχής. Π.χ. ο αγρότης πουλάει μήλα με 25-30 λεπτά, και κέρδος λιγότερο απο 10 λεπτά, εγω τα αγοράζω με 160 λεπτά (5-6 φορές ακρυβότερα) και το κράτος μόνο απο το 9% εισπράτει 14 λεπτά, ΠΙΟ ΠΟΛΥ απο το κέρδος του αγρότη. Ο πολιτισμός της κοινωνίας των 2/3.
Σταματώ για να μη δημιουργήσω σεντόνι.
Καπετάνιε, καίριο και εύστοχο το κείμενό σου. Όμως για΄τι έχω την εντύπωση ότι το καράβι-που-δεν -θα-κάτσει είναι ψιλοασύμβατο με το DNA αυτού του συγκεκριμένου λαού που κομμάτια του είμαστε; Γιατί νομίζω πως βαθιά γραμμένη μέσα στο DNA του είναι όχι η δικαιοσύνη και ο αλληλοσεβασμός αλλά η κατά-το-δυνατόν- λούφα, ο διαγκωνισμός κι ο ωχαδερφισμός;
Άρα δεν φταίει η γενιά σου. Ίσως, πολλές γενιές μετά....
Σ:(
Σκυλούκο μου, οποιοαδήποτε ομάδα δουλέυει για ένα κοινό στόχο, εφόσον το κάνει με αλληλοσεβασμό και επικεντρωμένη στον κοινό στόχο, τέτοιο σχολείο είναι! εγώ πχ αυτό το βίωσα κάνοντας ομαδική εργασία στο πανεπιστήμιο.
ακόμα και στη δουλειά μου, την τωρινή.
εκτός αν εννοούμε άλλο πράγμα.
είναι θέμα ανθρώπων πάντως και πολλά από αυτά τα μαθαίνουμε πολύ μικροί, πριν ακόμα μάθουμε να κολυμπάμε...
so_far, το 'αλλά' σου είναι βασική προϋπόθεση. Και έχεις δίκιο για τον δεσποτισμό μας. Που ως '-ισμός' εκτιμώ ότι είναι 'διαδικασία' εξουσίας που ΔΕΝ σέβεται τα δικαιώματα του άλλου. Δεν νομίζω ότι είναι πολιτική. Μπορεί και να σφάλλω αλλά το ψάχνω με τους ορισμούς για να συζητούμε με κατά το δυνατό κοινή βάση.
Πιστεύω ότι η ασυνεννοησία μας, πέρα από τις ιδιοτροπίες του καθενός μας, οφείλεται και στη διαφορετική ερμηνεία των βασικών όρων που διέπουν τη συμβίωσή μας.
Σχολιαστή μου, ως συνήθως (... :) )ξεφεύγεις μπροστά και σε ...χάνω στη σκόνη που σηκώνεις. Όπως επανειλημένα διευκρίνισα, τη θάλασσα δεν την αναφέρω ως αποκλειστικό ή ιδανικό πεδίο εφαρμογής του συστήματος που μετατρέπει τα άτομα σε πολίτες (αυτού που εγώ λέω 'πολιτισμό' αλλά ΕΝΑ πεδίο όπου αυτή η διαδικασία είναι εμφανής επειδή το πλαίσιό του είναι 'ανελαστικό' και δεν προσφέρει διεξόδους στον ατομικό εγωισμό. Και σαν τέτοιο πεδίο την προτείνω ως 'προπονητήριο πολιτισμού' για τους νέους.
Και στο βουνό γίνεται; Πώς; Πρότεινε κάτι αντίστοιχο. Το παράδειγμα του Νικηταρά που αναφέρεις δείχνει την καλλιέργειά του (culture) και σαφώς είναι διδακτικό ως προς τη συμπεριφορά των πολιτών. Αλλά αυτό δεν μπορεούν να το βιώσουν οι νέοι μόνο διαβάζοντας για το πώς συμπεριφερόταν ο Νικηταράς. Με τη σημερινή δε νοοτροπία των πολιτικών, μάλλον για μαλάκα θα τον παίρνουν οι φραπεδοπίνοντες αφισσοκολητές.
Στα περί χούντας δεν θα με παρασύρεις σ' αυτή τη συζήτηση. :)
Τον Μάιο θα την ανοίξουμε. Κι έχω να πω πολλά.
Τα υπόλοιπα είναι δεδομένα - απόρροια του απο-πολιτισμού που ως διαδικασία διερχόμαστε για αυτό και ανοίξαμε αυτή τη συζήτηση με αφορμή τη θητεία που όπως πάμε δεν θα προκάνουμε να συζητήσουμε. Χαλάλι, όμως, γιατί γράφονται εξαιρετικά ενδιαφέρουσες απόψεις.
Μαυροκεραμιδόγατε, όπως θα καλοδιάβασες φαντάζομαι, απέφυγα να αναφερθώ σε Ελληνικό Πολιτισμό και διάφορα άλλα εθνικοπατριωτικά περιοριζόμενος στην άποψη ότι στον χώρο αυτόν πρέπει να 'εφευρέθηκε' ο πολιτισμός του πλοίου (λόγω του θαλάσσιου ζωτικού χώρου των τότε κοινωνιών). Ο πολιτισμός αυτός (το σύστημα οργάνωσης της κοινωνίας) είναι η βάση του δυτικού μεταφερόμενος ως υπόδειγμα με τι;
Με κολώνες και αγάλματα;
Με την οργάνωση των πλοίων και σνεπακόλουθα των αποικιών ως 'υπόδειγμα' δισικασίας συμβίωσης.
Υποθέσεις κάνω αλλά νομίζω ότι είναι λογικές. Και πάντα στη βάση του ορισμού του 'πολιτισμού' στο κείμενό μου.
evelina, ένα φιλί γιατί με ...καταλαβαίνεις! Σμουτς! :)
Krot, δεν αντιλέγω. Περιμένω πρόταση. :Ρ
Προς, όλους, συγνώμη για την καθυστέρηση, μόλις γύρισα από τον ετήσιο Χορό των Γρεβενιωτών Θεσσαλονίκης (ε, ρε κλαρίνα!) για τον οποίον, ως μαλάκας γαμπρός που τον έχουν μπλέξει με τα πολιτιστικά, είχα την οργάνωση και ξεπατώθηκα. (τι να κάνω που μού 'δωσαν την πιό όμορφη;) :)
Ένα... βαρύ κι ασήκωτο, σαν ντουλάπα, κείμενο που εμβαθύνει στα ζητήματα που θίγεις, εδώ.
Ο συγγραφέας του είναι από τους πιό αξιόλογους εν ζωή φιλόσοφους της Ευρώπης. σχετικότερο, αυτό το βιβλίο του.
Πάντα με βιολιά κλαρίνα και γάμους να είναι η ζωή σου κι ας ξεπατώνεσαι.
Γιατί το Μάϊο η συζήτηση περί Χούντας; Μπας βγαίνεις στη σύνταξη τότε;
:)
Σύντροφε Μαυροπρόβατε, μ' έσφαξες. Πήγα στην παραπομπή σου αλλά, μετά από πέντε ώρες κλαρίνα και τρείς ώρες ύπνο το διήμερο, μού 'πεσε στο κεφάλι και μ' άφησε αναίσθητο. Αύριο πάλι.
herinna μου, γιατί τον Μάιο είναι η επέτειος του Κινήματος του Ναυτικού και υποσχέθηκα στην Composition Doll (ή Κούκλα ή Νίνα ή Περσεφόνη ή Το Πλάσμα), να καταθέσω κάποια πράγματα γι αυτό, που τυχαίνει να γνωρίζω.
Στη σύνταξη είμαι εδώ και πέντε χρόνια. :)
Μετα την ανωτερη φαση του πολιτισμου,που ειναι το πλυσιμο του νεροχυτη,επανερχομαι στο σκαφος για διοπτευση.
Καπετανιε,τον ορισμο του πολιτισμου και της πολιτικης,και την επεξηγηση για να συνεννοουμαστε,τον εχει δωσει η φιλοσοφια και η γραμματεια των αρχαιων Ελληνων,Ρωμαιων και των μετεπειτα Βυζαντινων,Ενετων,Γερμανων και Αγγλων μεταρυθμιστων και των νεωτερων κοινωνικων και πολιτικων επιστημονων-σαν κι αυτους που μας εδωσε ο Μαυροπροβατος για παραδειγμα.
Την ανελυσα στα πεταχτα στα προηγουμενα μου για να τα κανω πιο μπακαλικα προς ευρυτερη συνεννοηση.Αμα θελουμε να πουμε την καρεκλα τραπεζι,να το συνεννοηθουμε και ειμαι μεσα.Αλλα μεχρι σημερα λεγεται καρεκλα.Θελω να πω,οτι εσυ μπορει να θελεις να αντιστρεψεις τους ορους οπως το καταλαβαινεις,αλλα αν ερθει κανενας στο πλοιο και πει οτι τα υφαλα ειναι τα ισαλα και τα ισαλα υφαλα,γιατι ετσι το καταλαβαινει εκεινος,θα τον κανεις δολωμα για τους καρχαριες.
Επειδη,ομως ειμαστε στη στερια και οι αντιρρησεις επιτρεπονται πιο χαλλλαρα-αρα το πολυ πολυ να πληρωσεις κανενα κρασι παραπανω στο κερασμα-υπενθυμιζω αυτο που ειναι το σημαντικοτερο σημειο των προηγουμενων και που κανει τη διαφορα:
Στα περισσοτερα αμερικανικα χωρια οι κατοικοι ζουν συγκροτημενοι και αλληλοϋποστηριζομενοι,με πληρη καθηκοντα εθελοντισμου σε περιπτωση πυρκαγιας,σεισμου,πλημμυρας,τυφωνα,μαλαριας,γενικης μαλακιας και παει λεγοντας.Καλλιεργειται δηλαδη αυτο ακριβως που περιγραφεις ως προτυπο.ΥΠΑΡΧΕΙ.Το ατομο υποχωρει μπροστα στην αναγκη του συνολου.Αυτοι οι ιδιοι κατοικοι οταν πλακωσει κανενας μαυρος,κανενας Μεξικανος,κανενας σκουρος τον βλεπουν σαν μυασμα.Σαν κατωτερη ρατσα.Μονο και μονο επειδη θεωρουν τη δικη τους δομη ΑΝΩΤΕΡΗ και ολους τους αλλους ΚΑΤΩΤΕΡΟΥΣ.Αυτο δεν ειναι πολιτισμος,ειναι ΦΑΣΙΣΜΟΣ και ετσι ακριβως ξεκινησε ο ναζισμος στη Γερμανια.Εξ αιτιας της δομημενης σαν σε γαλερα κοινωνιας ΧΩΡΙΣ παραπερα ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ.Δηλαδη,χωρις ΕΞΗΜΕΡΩΣΗ της νοοτροπιας που βλεπουν τους αλλους ανθρωπους στον πλανητη.
Χωρις εμφυσηση βαθυτερης ΠΑΙΔΕΙΑΣ,λοιπον,το μοντελο του πλοιου που προτεινεις ειναι πιο πιθανο,οτι θα γεννησει φασιστικη νοοτροπια στο πληρωμα παρα ΠΟΛΙΤΙΣΜΕΝΗ.Το εχω δει σε ανθρωπους που γαλουχηθηκαν σε τετοιου ειδους σχολεια και περιβαλλοντα.Δεν ειναι ολοι,αλλα ειναι αρκετοι.
Οπως σου ειπα και στο πρωτο μου σημειωμα,εσυ εισαι απο τη φυση σου πολιτισμενος ανθρωπος-υπαρχει και αυτο- και κρινεις εξ ιδιων.Δεν συμβαινει το ιδιο με τις κοινωνιες.
Την ωρα,που επλενα το νεροχυτη πηρα μια φλασια,οτι,συμπυκνωμενα,πολιτισμος ειναι να σκεφτεσαι τον συνανθρωπο σου,χωρις να υποτιμας τον εαυτο σου.Δεν ειναι πληρης αυτος ο ορισμος,αλλα μορει να φταινε και οι αναθυμιασεις του γαμημενου του απορρυπαντικου.
Τι καλά! Πριν ξεραθώ για ύπνο να πω στα γρήγορα ότι, όπα, αρχίσαμε να καταλαβαινόμαστε.
Η Αμερικάνικη ύπαιθρος έχει πολιτισμό αλλά δεν έχει καλλιέργεια! Μην αφρίσεις...(προβοκατόρικο συμπέρασμα).
Το πώς βλέπουν κάποιον άλλον, όμως, τι σχέση έχει με το σύστημα με το οποίο είναι οργανωμένη η κοινωνία τους;
Και έχει αρκετή διαφορά η γαλέρα από την τριήρη. Όχι κατασκευαστική.
Η απορρυπαντική φλασιά σου πάντως είναι πολύ κοντά στη δική μου απόδοση 'πολιτισμός είναι η διαμόρφωση πολιτών που τηρούν τις υποχρεώσεις και απαιτούν τα δικαιώματά τους' και καταχαίρομαι!
Απορία: Αφού τόσοι σοφότεροι ημών άνθρωποι έχουν ερμηνεύσει -κατά το δοκούν τους- τον όρο πολιτισμός, πώς στο διάολο και δεν τον έχουμε εμπεδώσει και έχουμε γίνει ένας αχταρμάς αποπολιτισμένος (με οποιαδήποτε εκδοχή του όρου);
Και να αποτολμήσω την ερώτηση, τι νομίζεις; Υπάρχει διέξοδος αναστροφής, προς τα πού, ή πρέπει να γίνει τρίτος παγκόσμιος πόλεμος;
Και πάω να ξεραθώ, ΔΕΝ θα ακούσω σήμερα τα καπετανοσταυρίδια σου... :))))
μας βαρεθηκαν καπετανιεεεεε.Λοιπον,δεν μπορεις να εχεις πολιτισμο αν δεν εχεις ΠΑΝΤΟΥ πολιτισμο.Γιατι εκει που θα τρως και θα πινεις θα σουρθουν οι πεινασμενοι και χιλιοδαρμενοι της γης και θα στο κανουν το μαγαζι καλοκαιρινο.Και με το δικιο τους.Επισης,την ωρα που αυτοι τρωνε και πινουν με την ησυχια τους ολο και καποιος μαλακας θα τους πλακωσει στις μπομπες γιατι απο κατω απο το χωμα τους εχουν διαμαντια ή πετρελαιο.Εσυ μπορει να σαι πολιτισμενος,αλλα παντα καποια απολιτιστη κοινωνια-σαν αυτες που σου πα στο αλλο ποστ- σου κανει τα νευρα τσαταλια.
Στο αλλο:Κανεις απο τους επιστημονες και φιλοσοφους που σου ανεφερα δεν εδωσε αυθαιρετα τους ορους.Αναλυθηκαν και εξηγηθηκαν διεξοδικα μεσα απο αιτιολογησεις και μελετες και βασανισμο της σκεψης μεγαλον.Με γνωμωνα το πολυ βαθος του πραγματος.Οχι αρπακολα.Διαβασε.Μαλλον αστο.Ελα να πιουμε κανενα τσιπουρο.
Στο αλλο:Στο σχολειο μαθαμε τη μαχη του Γρανικου.Οχι το Περι Στοιχειων του Αριστοτελη.
Ονειρα γλυκα και καραβισια.Την ωρα που θα ξυπνας θα ειμαι στο νερο,απο το ενα λιμανι στ αλλο,για ανελκυση.Αφου δεν ηρθες.
Καπετάνιο μου δεν με πολυνοιάζει αν κάποιοι βαρέθηκαν.
Αρκεί να μη βαρέθηκαν αυτοί που με πολυνοιάζουν...(να σου πω ότι εγώ, στον πολύ χρόνο διαβάσματος που σου επιτρέπει η ζωή στη θάλασσα, βαρέθηκα να διαβάζω σοφούς ανθρώπους που η σοφία τους αναγνωρίζεται από το ανεφάρμοστο των σοφισμάτων τους και το ακατανόητο των θεωριών τους από τις μάζες. Εντάξει δεν λέω ότι καταλαβαίνω γρι από σοφούς όπως π.χ. ο Βέλτσος, αλλά τους φιλοσόφους της εποχής μου τους ελαφροκατανόησα -με προσπάθεια βέβαια-. Και στα Αρχαία της εποχής μου, πήρα 20 στην ανάλυση της Απολογίας. Για τον Γρανικό θυμάμαι κάτι ελέφαντες ως ζωόφιλος από τότε.)
Αλλά δεν τους αμφισβήτησα για να σου περάσει προς στιγμή απ' το μυαλό σου ότι πρέπει να τους ξαναδιαβάσω...
Σε ρώτησα τι φταίει και, αφού τόσοι σοφοί μας τα διευκρίνισαν, έχουμε γίνει αχταρμάς αποπολιτισμένων.
Ξέρω, η παιδεία.
Εγώ λέω ότι η σε βάθος μελέτη τους σου προσδίδει πληροφορίες αλλά δεν σε πείθει να τις "πρακτικοποιήσεις" στη συμβίωση.
Η δε πιτσιρικαρία που πρέπει να 'παιδευτεί' για τη συμβίωση αυτή είναι αδύνατο να τα μάθει διαβάζοντας ή θεωρητικά διδασκόμενη. Γιατί τα παιδιά διδάσκονται από το περιβάλλον τους και όχι με λόγια και βιβλία.
Γι αυτό εγώ έκανα μια πρόταση. Βάλτε τα παιδιά στη θάλασσα.Να 'παιδευτούν, όχι από μεγαλύτερούς τους που φυσιολογικά/βιολογικά αμφισβητούν αλλά, από το ίδιο το περιβάλλον τους σε ένα σύστημα κοινωνικής οργάνωσης και συμβίωσης στη βάση της εκτέλεσης των υποχρεώσεών τους και της απαίτησης των δικαιωμάτων τους.
Κι οι σοφοί φίλοι μου με παραπέμπουν σε σοφά, πραγματικά, κείμενα με απόψεις που έχουν διαχρονική αξία αλλά δεν εφαρμόζονται για χίλιους δυό λόγους που δεν είναι της παρούσας συζήτησης. Άλλη πρόταση;
Πάω να πνίξω στα τσίπουρα τον καημό μου που δεν είμαι εκεί για την ανέλκυση και το ξύσιμο της γάστρας...
Ξύνοντας τη ...δικιά μου γάστρα, να υποθέσω ότι τα ψιλοπήρες που κοντέψαμε να ψιλοσυμφωνήσαμε... προηγουμένως, ε; :))
Όπως έχω γράψει παλιά, ως Ιχνηλάτης, για τα μεγάλα και σπουδαία καταφεύγω πάντα στους Μεγάλους Δασκάλους.
Επειδή βλέπω ύμνους κι εγκώμια για τη θάλασσα (που την αγαπώ κι εγώ εξίσου με όλους) και τον πολιτισμό που φέρνει είπα να παραθέσω μια αντίθετη γνώμη, έτσι για να προβοκάρω τη συζήτηση.
Ο Πλάτωνας επέμενε ότι η Καλλίπολη, η ιδανική πολιτισμένη πόλη που οραματίστηκε, πρέπει οπωσδήποτε να απέχει αρκετά από τη θάλασσα..
Ο Πλάτωνας ήταν γνωστός ροκάς!
Αχ, πέστε μου βρε φίλοι μου μια Καλλίπολη του σήμερα να προπονηθούν τα παιδιά μας και να μην ατομικοποιούνται αντί να πολιτοποιούνται.
Τα είπαν τα μεγάλα μυαλά, τα διαβάσαμε, τα μελετήσαμε, τα ...εφαρμόσαμε και ...εξωκοίλαμε!
:)
Σκυλουκο μου,οταν βρισκω καποιον που συμφωνω νιωθω σαν να με χαιδευει η γιαγια μου.Και εβαλες μεγαλο θεμα τωρα.Τον τροπο διδασκαλιας στα σχολεια.Ω, ρε μανα μου.
Αν ειχες τον Βαγγο τον Κολιοκοτση φιλολογο,οπως εμεις οι τυχεροι στο 7μο γυμνασιο,θα καταλαβαινες-οχι εσυ,γενικα μιλαω-γιατι εχει ΕΦΑΡΜΟΓΗ στην καθημερινη ζωη και η Απολογια που αριστευσες,και τα Φυσικα του Αριστοτελη,και η Ιστορια του Θουκιδιδη,και ο Οιδιπους και ολα.Δεν φταινε αυτοι που τα γραφουν για το δυσνοητο.Αυτοι που τα σκατοδιδασκουν φταινε.Αλλα,ο Κολιοκοτσης ηταν ΔΑΣΚΑΛΟΣ δεν ηταν αδιαφορος δημοσιος υπαλληλος ενος ακομα πιο αδιαφορου και απαιδευτου κρατους.Ειμαι σιγουρος οτι και συ και ολοι εχουν να μνημονευσουν εναν Κολιοκοτση.ΕΝΑΝ,αντε δυο σε καθε σχολειο!!!Ντροπη και τοτε και τωρα.
Για τ αλλο,στειλτο το ρημαδι εξι μηνες στους ναυτοπροσκοπους και εξι στους προσκοπους,γαμω την αγανακτηση,να καλυφθει και ο ροκερ.Και το βραδυ μπαλετο,για την ισοτητα των τριων φυλλων.Καλυφθηκες πληρως.
ΥΓ.Τι με ρωτησες για την εφαρμογη του πολιτισμου και αν πιστευω οτι μπορει να γινει;Ανεβασε αλλο ποστ αλλη φορα,να σου πω.Τους πηδηξαμε τους ανθρωπους.
Ναι, αλλά το ευχαριστήθηκαν, λένε! :)
Και τα φύλλα είναι τέσσερα. Δεν σου τα' μαθε ο ...Κολιοκότσης; :))))
Ξεκίνησες από μια και γμ τις ιδέες – δεν την είχα σκεφτεί ποτέ: ότι πολιτισμός (civilisation) σημαίνει ότι κάνω κάποιον ‘πολίτη’. Εξαιρετικό.
Κατ’ αρχήν, ο όρος civilisation βέβαια δεν χάνει την έννοια του πολιτισμού όπως την ξέρουμε (ελληνικός πολιτισμός, ρωμαϊκός, κτλ.). Και περιγράφει και «παραδοσιακές» φυλές. Υπάρχει δηλ. ινδιάνικος πολιτισμός, πολιτισμός πρωτόγονων φυλών του Αμαζονίου, πολιτισμός των Μάγιας άσχετα αν έγδερναν τα θύματά τους και φορούσαν το δέρμα τους. Πρώτον λοιπόν: οι πολιτισμοί δεν μπαίνουν ιεραρχικά σε μια λίστα. Η αξία τους κρίνεται εκ των έσω – όχι από κριτές με καρτελάκια και νούμερα. (Διάβασα κάτι στα σχόλια για ‘πρωτόγονους και βάρβαρους’, γι’ αυτό το λέω.)
Δεύτερον, δυστυχώς, δεν υπήρχαν πολίτες σε όλους αυτούς τους πολιτισμούς. Δηλαδή υπήρχαν, π.χ. Ρωμαίοι πολίτες, αλλά αυτό καμιά σχέση δεν έχει με τη σημερινή έννοια. ΠΟΛΙΤΗΣ σήμερα, σημαίνει μέλος μιας πόλης που διέπεται από πολιτική. Και η πολιτική αυτή είναι συμμετοχική. Ένα σύγχρονο κράτος (republic) στηρίζεται στο λαό (res public). Είναι κάτι που εμφανίστηκε μόνο μετά τον 18ο αιώνα – και καθιερώθηκε μόλις τον 20ο. Η έννοια του αγγλικού civil είναι άγνωστη στην αρχαιότητα.
Κι αυτή η παρεξήγηση, έρχεται γάντι με την παρομοίωσή σου. Γιατί, χρησιμοποιώντας τη λέξη ‘πολίτης’ για ανθρώπους της αρχαιότητας, που ήταν όμως ‘υπήκοοι’ (βασιλιάδων, τυράννων, αυτοκρατόρων), έφτασες στην παρομοίωση του πλοίου όπου υπάρχει ένας καπετάνιος.
Όντας, στη θάλασσα πρέπει να υπάρχει ιεραρχία – αυστηρή ιεραρχία. Δεν θα κάνουμε δημοψήφισμα για το αν θα πάμε δεξιά. Στην ξηρά όμως, στην πόλη δηλαδή, όπου είμαστε ‘πολίτες’ με τη σημερινή έννοια, θα κάνουμε και θα παρακάνουμε δημοψήφισμα για το αν θα πάει το κράτος ‘δεξιά’ ή ‘αριστερά’. Χαριτολογώντας, υπάρχουν δεξιά κι αριστερά κόμματα. Ένα συγκεκριμένο άρθρο, ένας νόμος, μια διάταξη, όχι απλώς είναι καλό, είναι υποχρεωτικό να συζητιέται. Δεν υπάρχουν καπετάνιοι-θεοί σε ένα κράτος – ή αν υπάρχουν λέγονται Χούντα, Δικτάτορες, Μουλάδες, Βασιλιάδες. Τις περισσότερες φορές, πέφτουνε με επανάσταση.
«Ποιώ κάποιον πολίτη» σήμερα, σημαίνει ότι τον κάνεις να νοιάζεται για το κράτος, του, να παρεμβαίνει προσωπικά (στα πλαίσια των θεσμών που υπάρχουν γι’ αυτό το λόγο) στο που θέλει να πάει το πλοίο. Ίσα-ίσα, που η ίδια η δημοκρατία, μόνο με την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στα κοινά ξεκίνησε. Αυτός που δεν νοιαζόταν για τα κοινά (για τις μεγάλες και μικρές αποφάσεις) λεγόταν ιδιώτης – και από εκεί βγήκε το αγγλικό idiot.
Πέρα από αυτό, έχω μεράκι να βγω στη θάλασσα με ιστιοφόρο. Το έκανα μια φορά (στη δυτική Μεσόγειο) και μου έμεινε. Εάν ξέρεις πως, ενημέρωσέ με – και υπόσχομαι να ξεχάσω τα περί συμμετοχικής πολιτικής πάνω στο πλοίο. Θα γίνω... τέλειος υπήκοος!
Γιάννη, μπαίνω βιαστικά -γιατί λείπω πραγματικά τον περισσότερο χρόνο αυτό το ΠΣΚ- για να ξεκαθαρίσω κάτι που φαίνεται ότι εγώ δεν έδωσα εξ αρχής καθαρά.
Στο πλοίο, οι υποχρεώσεις δεν ΕΠΙΒΑΛΛΟΝΤΑΙ από τον ηγεμόνα/καπετάνιο/χούντα/ναζί αλλά από το ίδιο το πλοίο ως πεπερασμένο πλαίσιο εδάφους και περιεχόμενου.
Το ότι δεν μπορείς, σ' ένα κοτεράκι που πας διακοπές με άλλους έξη, να κάθεσαι με τις ώρες κάτω από το ντουζ για να δροσίζεσαι δεν στο επιβάλλει ο σκίπερ αλλά το γεγονός ότι ξεκινήσατε με 200 λίτρα γλυκό νερό που είναι για όλους μέχρι να φτάσετε στο επόμενο λιμάνι. Το ίδιο με τα τρόφιμα. Το ίδιο και με τον χρόνο ανάπαυσης/'υπηρεσίας'. Αν δεν σέβεσαι αυτόν που κοιμάται για να σε αντικαταστήσει, όταν θα σε αντικαταστήσει δεν θα είναι ξεκούραστος και θα κοιμηθεί στο τιμόνι. Και θα πας και συ φούντο. Αυτή τη σημαντική παράμετρο θελω να μου πείς αν τη θεωρείς παράλογη. Ακόμα και η έννοια της ιεραρχίας στο πλοίο δεν έχει καμμιά σχέση με αυτήν της στεριάς όπου μιλάμε για θέσεις εξουσίας ενώ στο πλοίο είναι θέσεις 'λειτουργίας' του. Το πλοίο δε το αναφέρω ως κιβωτό ενός βασικού συστήματος παραγωγής συνειδητοποιημένων πολιτών (πολιτισμού) που συνειδητοποιούν τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματά τους από την αναγκαστική συμβίωσή τους στο ανελαστικό πλαίσιο πουθ ανέφερα. Όχι στον ανελαστικό ηγέτη...! :)
Την κάνω τώρα, για τη μάνα...
Το πλοίο, δε, το αναφέρω....
Post a Comment
<< Home